Uitstelgedrag - 5 tips (die werken) - Eindexamenuitleg.nl

Uitstelgedrag – 5 tips (die werken)

Wie kent het niet? Uitstelgedrag

Je wil echt aan je huiswerk beginnen.

Maar net als je wil beginnen, gebeurt er niks.

Je moet Insta even checken.

Je moet voor het eerst in maanden je kamer opruimen.

De hond moet uitgelaten worden.

En voor je het weet is je hele weekend voorbij.

Tips die werken

Omdat je tijdens het leren voor je eindexamen geen uitstelgedrag kan gebruiken, hebben wij een aantal tips op een rijtje gezet.

Omdat iedereen verschillend is, heeft ook iedereen ander uitstelgedrag. Ik ben benieuwd welke tips voor jou werken!

Heb jij nog een tip die anderen echt moeten weten? Laat het ons weten!


“Morgen is altijd de drukste dag van de week” (Spaans spreekwoord)

Wat is uitstelgedrag?

Stel lange termijn doelen

Maak korte termijn to do’s

Maak een “overig” lijstje

Vind jouw uitstelgedrag-triggers

Betrek anderen bij je doelen


Wat is uitstelgedrag?

Uitstelgedrag of procrastination is het uitstellen van een bepaalde taak die je moet doen.

Je voelt dat je huiswerk moet doen, maar je bedenkt steeds weer een nieuwe reden waarom het niet nu kan.

Zo blijf je het maar voor je uit schuiven, terwijl je hierdoor alleen maar meer stress krijgt.

Veel mensen tijdens het uitstelgedrag ook niet iets anders leuks doen.

Als je toch geen huiswerk gaat maken kan je net zo goed gaan chillen toch?

Maar tijdens het uitstelgedrag ga je allemaal dingen doen die én niet leuk zijn én niet echt nuttig zijn.

Zo kom je in een vicieuze cirkel van niet werken > meer stress > meer uitstelgedrag > niet werken.

Omdat dit een naar gevoel is, en je toch echt voor je examens zal moeten leren, hebben we een aantal tips voor je op een rijtje gezet.

 

Stel lange termijn doelen

Als je zit aan te hikken tegen een klusje of je huiswerk, dan malen de gedachten op hoog tempo door je hoofd.

Heel veel mensen gaan tijdens uitstelgedrag nadenken over waarom het klusje wat ze aan het uitstellen zijn belangrijk is.

En na lang piekeren, weet je oprecht niet meer waarom je huiswerk zou doen.

Om dit te voorkomen kan het helpen om lange termijn doelen te stellen.

Als jouw lange termijn doel bijvoorbeeld ”slagen” is, dan weet je waarom je huiswerk moet doen.

Als je weet waarom je iets moet doen is het makkelijker om er aan te beginnen.

Dus lange termijn doelen stellen kunnen helpen!

 

Maak korte termijn to do’s

Als je lange termijn doelen hebt gesteld, weet je waarom je iets wil doen.

Maar je weet nog niet wat je moet doen.

Breek daarom je lange termijn doel op in kleine to do’s.

En maak je to do’s zo specifiek mogelijk.

Mensen die veel uitstellen maken vaak hele vage to-do lijstjes.

uitstelgedrag procrastination eindexamens

Als je to-do lijstje vaag is, dan maak je het jezelf heel moeilijk om te beginnen.

Er is zo veel te doen, wat is het eerste wat je gaat doen?

Geschiedenis? Wiskunde? Lezen? Opgaven maken? Of toch eerst samenvatten?

Van zo veel keuzestress wordt je gewoon moe. En dan schiet het beginnen met je huiswerk er bij in.

Als je een lijstje maakt op volgorde, dan hoef je deze beslissingen niet meer te nemen. En dan begin je een stuk makkelijker!

Maak een “overig” lijstje

Een vorm van uitstelgedrag waar ik zelf veel last van heb is “onverwachte dingen tegen komen”.

Als ik bijvoorbeeld in mijn studie economie een antwoord op een vraag niet wist, ging ik proberen dat antwoord op internet te vinden.

En als ik het niet op internet kon vinden ging ik op de site van het boek waarin de vraag stond kijken.

En als ik het daar niet kon vinden ging ik op de site van de uitgever van het boek kijken.

En voor ik het wist was er 4 uur verstreken.

Daarom heb ik nu vaak tijdens het leren of werken een briefje naast mijn laptop.

Als iets niet lukt, of ik krijg een nieuw idee dan schrijf ik het op dat briefje.

Dus in plaats van te stoppen met leren en te beginnen met een schattenzoektocht op internet, ga ik gewoon door met leren.

Zo krijg ik veel meer gedaan. En als ik aan het einde van de dag het briefje bekijk, dan staan er vaak 1 of 2 dingen op die ik nog moet doen. En 7 dingen die eigenlijk helemaal niet zo belangrijk zijn.

Want dat is precies wat uitstelgedrag doet: het laat je voelen alsof kleine dingen ineens super belangrijk zijn.

Zorg dat je die kleine dingen ergens opschrijft waar ze voorlopig kunnen blijven. En ga door met wat echt belangrijk is!

Vind jouw uitstelgedrag-triggers

Zoals mijn uitstelgedrag vaak begint met een nieuw idee of met een vraag die ik niet kan oplossen, heeft iedereen zijn eigen uitstelgedrag trigger.

Sommige mensen willen huiswerk maken, pakken hun laptop, openen internet en zodra ze internet openen denken ze alleen nog maar aan YouTube. En het huiswerk is vergeten.

Ik ken ook mensen die altijd voordat ze gaan leren hun kamer op willen ruimen. En ze komen tijdens het opruimen altijd iets tegen waardoor ze echt even niet kunnen leren.

Als je weet wat bij jou het begin van je uitstelgedrag is, kan je dat aanpakken.

Helpt het voor jou om de dag rustig te beginnen met een serie? Dan moet je dat vooral doen!

Maar ben jij iemand waarbij 1 serie altijd leidt tot een hele dag bingewatchen? Begin dan vooral niet aan die eerste serie!

Betrek anderen bij je doelen

Uitstelgedrag voelt als een dood punt. En alleen is het moeilijk om over een dood punt heen te komen.

Daarom helpt het om samen te leren! Als je met 2 of meer bent, dan ga je toch minder snel dingen doen die erg afleiden.

Daarnaast kan het helpen om te vertellen over wat je aan het doen bent. Als je vertelt wat je aan het doen bent, dan ben je er in je hoofd op een goede manier mee bezig.

En het is natuurlijk ook gewoon gezelliger om samen te leren.

Zoek dus iemand waar je goed mee kan, en die ook huiswerk moet maken. Dan wordt het voor jullie samen een stuk makkelijker!

X